Carings is een methode om kwaliteit te meten
Carings is een datagedreven methode om kwaliteit van zorg in en van de organisatie structureel en continu te verbeteren. De methode kun je toepassen in je kwaliteitsbeleid en geeft je handvatten om eenvoudig kwaliteit te verbeteren. Als je wilt kun je morgen starten met leren, verbeteren en innoveren op het gebied van kwaliteit van zorg binnen je organisatie.
Met behulp van het gebruiksvriendelijke en flexibele Carings dashboard krijg je gemakkelijk en snel inzage in de kwaliteit van zorg binnen je praktijk of organisatie. Dit bespaart tijd en kosten. Bovendien ben je niet afhankelijk van periodieke audits uitgevoerd door veelal dure specialisten. Meetinstrumenten zet je eenvoudig aan of uit. En in het overzichtelijke dashboard kun je jezelf eenvoudig vergelijken met andere soortgelijke praktijken.
Carings maakt voor jou kwaliteit kwantificeerbaar en concreet. Zo heb je de handvatten in handen om continu verbeteringen aan te brengen. Met Carings ga je stap voor stap de kwaliteit van zorg binnen je organisatie verbeteren.
Hoe werkt het?
Carings werkt heel eenvoudig. Het concept is namelijk gericht op verbetercyclussen (PDCA). Hierbij doorloop je de volgende stappen:
- Kies de pijler(s) die je inzichtelijk wil maken én verbeteren, kies je meetinstrument(en) en start;
- Begin met het verzamelen van de benodigde data;
- Analyseer en vergelijk jezelf met andere organisaties en met je eerdere prestaties;
- Start met de verbetermaatregelen die je wilt nemen.
Carings biedt de volgende meetinstrumenten:
PREM
PROM
ROM
Competentiemodel
Werkgelukmeting
360º feedback
EPD
Landelijke database
MTO
Bedrijfsvoering
Hospitality
Gezondheidsverbetering
Ervaring zorgtraject
Gezamenlijke evaluatie
Carings-methode
Klik op de stappen voor meer informatie
Bedenk welke inzichten je wilt.
Kies je pijler(s) waar je aandacht aan wilt besteden om kwaliteit te verbeteren.Bedenk welke tool je wilt gebruiken
Kies binnen deze pijler(s) je meetinstrumenten die je wilt inzetten binnen je organisatie.Start met meten.
Start met meten.Vergelijk jezelf met de benchmark.
De inzichten die je hebt verzamelt kun je vervolgens vergelijken met de resultaten die je eerder hebt behaald, met de benchmark en met ingestelde normen.Met concrete, relevante acties.
Stel aan de hand van de inzichten concrete verbeter acties op voor je organisatie.Een stap verder?
Wil je een stap verder gaan? Dan kun je gaan ‘correleren’ tussen verschillende meetinstrumenten. Leidt meer werkgeluk ook tot een hogere klanttevredenheid, bijvoorbeeld? zeggen je personeelskosten ook iets over de competenties van medewerkers. Of zegt de mate van financieel resultaat/kosten ook iets over de tevredenheid van de zorgverlener.
Stel je
kwaliteitsplan op
Je kiest zelf met welke kwaliteitsonderdelen en meetinstrumenten je aan de slag wilt. Het is daarom verstandig om na te denken over een kwaliteitsplan op langere termijn. Zo bepaal je of je het ene instrument bijvoorbeeld continu inzet en het andere periodiek.